Automaton

2017


2 simultaneous channel video HD
11 min.







Automaton (2017) expands the narratives of sculpture in which art has sought to replicate the literal, living presence of the human body. The work depicts the power roles within the geopolitical colonial history and unfolds further the tension between subject, body, sculpture and colour. The presence of clay moulded by a living figure on one screen and mostly white classical replicas on the other screen, allows activated disturbances of hierarchies and categories. Who takes position of one culture? How does the colouring of statuary operates onto the social representation of a subject, the ideal of beauty, and the construction of race?

Automaton (2017) expande las narrativas de la escultura en la cual el arte ha tratado de replicar la presencia literal y real del cuerpo humano. Reflexiona en torno a la idea del juego de roles y de poder dentro de la historia colonial geopolítica y desarrolla la tensión entre sujeto, escultura y color. La presencia de arcilla modelada por un individuo en una de las pantallas junto con las copias de yeso clásicas en la otra pantalla activa todo un sistema de jerarquías y categorías. Quién toma posesión de una cultura? Como opera el color de las estatuas sobre la representación social del sujeto, el ideal de belleza, y la construcción de la raza.

Cámara: Ignacio Durruty / Florencia Almirón
Edición: Delfina Mayer / Florencia Almirón
Performer: Paula Almirón
Música: Marcelo Novati





Still de video





Still de video




Still de video




Still de video




Still de video





Screening with performers, Ostpool Theater, Arnhem, The Netherlands 2017
DAI’s The Kitchen/Not the Restaurant




Van Abbe Museum, Eindhoven/NL
DAI’s The Kitchen/Not the Restaurant, May 2017